Vai valsts apmaksātajai veselības aprūpes sistēmai Latvijā šobrīd var pilnībā uzticēties? Vai ikviens var būt drošs, ka vajadzības gadījumā saņems savlaicīgu un atbilstošu medicīnisko palīdzību?
Šādus jautājumus, īpaši pēdējās nedēļās, uzdod daudzi. Covid-19 pārslogotajā veselības aprūpes sistēmā tika atcelti plānveida pakalpojumi slimnīcās, ierobežota ambulatorā palīdzība un bažas raisīja iespējamā pacientu šķirošana neatliekamajā palīdzībā.
Ārkārtas situācija veselības aprūpē diemžēl neatceļ citas veselības problēmas. Ir maldīgi domāt, ka tās skar tikai vecāka gadagājuma ļaudis. Latvijas iedzīvotāju veselība, salīdzinot ar Eiropas Savienības vidējiem rādītājiem, joprojām ir ievērojami sliktāka un daudz veselības problēmu ir arī jauniem cilvēkiem, liecina Veselības ministrijas dati. Piemēram, 2019. gadā teju pusei jeb 42,1 % Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 gadiem ir bijusi kāda hroniska slimība vai ilgstošas veselības problēmas.
Labā ziņa – daudzus veselības riskus iespējams savlaicīgi pamanīt un novērst, vai vismaz krietni samazināt to potenciāli graujošo ietekmi vēlākā vecumā. Ar mūsdienīgām diagnostikas metodēm var konstatēt, vai un kāpēc organismā sākušās kādas izmaiņas. Piemēram, holesterīna līmeni var pārbaudīt ar parastām asins analīzēm, doplerogrāfs norādīs uz galvas un kakla asinsvadu stāvokli, bet datortomogrāfija sniedz detalizētu ainu par iekšējām izmaiņām.
Taču, lai Latvijas veselības aprūpes sistēmā tiktu pie šādiem izmeklējumiem par valsts naudu, pat vēl pirms Covid-19 krīzes rindā bija jāgaida, kā minimums, pat vairākus mēnešus. Tāda pati situācija ar pierakstiem ir pie ārstiem speciālistiem. Protams, privātklīnikās pakalpojumi ir pieejamāki, taču jārēķinās ar krietni lielākām izmaksām.
Saprātīgākais kompromiss šādā situācijā ir veselības apdrošināšanas polises iegāde. Pēdējā laikā arvien vairāk cilvēku izmanto veselības apdrošināšanas sniegtās priekšrocības. Kā liecina Latvijas Apdrošinātāju asociācijas dati, šāgada trešajā ceturksnī tieši veselības apdrošināšanā bijis visstraujākais atlīdzību izmaksu pieaugums (par 15,4%, sasniedzot 58 miljonus eiro). Speciālisti to skaidro tieši ar augošo valsts nespēju nodrošināt veselības aprūpes pakalpojumus vajadzīgajā apjomā.
Reaģējot uz sarežģīto situāciju veselības nozarē, apdrošināšanas kompānija “Compensa Life” novembrī laidusi klajā jaunu, uzlabotu veselības apdrošināšanas piedāvājumu privātpersonām. Ja līdz šim Latvijā ierasts, ka apdrošināšanas polises biežāk iegādājas kolektīvi – uzņēmumi saviem darbiniekiem, tad jauno “Compensa Life” polisi var iegādāties privātpersonas individuāli.
Jaunā polise sedz plašu veselības aprūpes pakalpojumu klāstu, tostarp:
- simtprocentīgu pacienta līdzmaksājumu atlīdzību par ambulatorajiem un stacionārajiem pakalpojumiem,
- maksas ārstu speciālistu konsultācijas (tai skaitā arī attālinātas ārstu konsultācijas),
- izmeklējumus ar mūsdienīgām diagnostikas iekārtām (datortomogrāfija, magnētiskā rezonanse, ultrasonogrāfija, rentgens u.c.),
laboratorijas izmeklējumus, - ģimenes ārsta, pediatra un medicīnas māsas mājas vizītes un citus pakalpojumus.
Iepriekš nebijuši jaunumi polisē ir maksas pediatra konsultācijas un fizikālās terapijas procedūras (ultraskaņas terapija, elektroterapija, magnetoterapija un citas). Savukārt polises papildprogramma sedz zobārstniecības pakalpojumus, kurus pieaugušajiem valsts vispār neapmaksā.
Vēl viena “Compensa Life” polises priekšrocība ir apdrošināšanas kompānijas plašais līgumorganizāciju tīkls. Klientam tas nozīmē, ka šajās ārstniecības iestādēs pat sākotnēji nevajadzēs norēķināties ar savu naudu – pakalpojums jau uzreiz tiks segts no apdrošināšanas kompānijas līdzekļiem. Tomēr, pat ja ārstniecības pakalpojumus saņemts citur, kur vispirms jānorēķinās ar saviem līdzekļiem, “Compensa Life” gadījumā apdrošināšanas atlīdzību pieteikšana ir ērta, ātra un vienkārša – to var izdarīt, izmantojot īpašu mobilo lietotni. Tajā pārskatāma visa aktuālā informācija par iegādāto veselības apdrošināšanas polisi – sniegtajiem veselības apdrošināšanas pakalpojumiem, apdrošināšanas programmām, limitiem u.c. Klientu ērtībai veselības apdrošināšanas polise ir pieejama arī elektroniski, kas lietošanā ir līdzvērtīga plastikāta kartei.
Kā atzīst Māris Andersons, SIA “Medicīnas sabiedrība “ARS”” valdes priekšsēdētājs, attiecībā uz veselības apdrošināšanu pēdējos gados redzama stabila tendence – aptuveni 43 % ARS klientu ir veselības apdrošināšanas polises. Visbiežāk polises tiek izmantotas standarta medicīnas pakalpojumiem – ārstu konsultācijām un izmeklējumiem. Lielākajai daļai klientu polisi ir iegādājies darba devējs, jo privātpersonām šāda iespēja Latvijā līdz šim ir bijusi ļoti ierobežota. M.Andersons piekrīt, ka šajā veselības aprūpei grūtajā laikā polise ir labs ieguldījums veselības stiprināšanā un pozitīvi, ka veselības apdrošināšana kļūst pieejamāka privātpersonām.
“Latvijā ir izcili ārsti un sasniegumi medicīnā, diemžēl to nevar teikt par pakalpojumu servisu. Ja šajā jomā būs attīstība, uzlabojumi un zinu, ka vairākas privātās ārstniecības iestādes, arī ARS, pie tā jau aktīvi strādā, paredzu, ka privātpersonu interese par iespēju iegādāties veselības apdrošināšanu nākotnē pieaugs,” uzskata M. Andersons.
Ņemot vērā pašreizējo sarežģīto situāciju veselības aprūpē, svarīgi izvēlēties drošāko rīcību attiecībā uz savu veselību. Krietni mazināt riskus iespējams, neliekot visas likmes uz šobrīd pārslogoto valsts medicīnas sistēmu, bet iegādājoties drošības spilvenu – privāto veselības apdrošināšanu.
Lai iegādātos veselības apdrošināšanas polisi, sazinies ar “Compensa Life” apdrošināšanas konsultantu vai piesakies konsultācijai, aizpildot pieteikumu mājas lapā vai zvanot uz tālruni 67606939 (darba dienās no 8:30 līdz 17:30).
Vairāk par veselības apdrošināšanu privātpersonām uzzini Compensa Life mājas lapā:
Foto: unsplash.com
Sadarbībā ar: Compensa life